Nyhedsbrev

tirsdag den 7. februar 2012

Stanio Mondoli Pritibir Assa

(Den lokale menighed er verdens håb)

På gæstehuset på DBLM – Danish Bangladesh Leprosy Mission møder jeg Jens Fischer-Nielsen. Jens er også på besøg lige som jeg, men har til forskel et langt og indgående kendskab til Bangladesh. Jens er sognepræst i Kvaglund Kirke, tidligere missionær i Bangladesh og nu med i det Danske/Bangladesh LCDP Local Church Development Program. I kan læse meget mere om programmet på Kvaglund Kirkes hjemmeside hvor Jens har beskrevet det i en hilsen til sin menighed og desuden her på Danmissions hjemmeside.
Det går hurtigt op for mig at Jens har en uslukkelig passion for den lutherske kirke her i Bangladesh. Der er sket det dybt ulykkelige at kirken er i indbyrdes splid. Der er opstået to sideløbende synoder, og det giver et meget svagt og spinkelt grundlag for at skabe liv og vækst i kirken.
BLC seminar
(Foto lånt fra Kvaglund kirkes hjemmeside)
Jens og andre danskere med tilknytning til Bangladesh Lutheran Church BLC har sammen med de som ønsker konfliktløsning i BLC taget initiativ til en proces de kalder  Stanio Mondoli Pritibir Assa (Den lokale menighed er verdens håb).
Processen skal flytte fokusset i BLC. Fokus har udviklet sig til, at stræbe efter magten over kirken, så man kan råde over de levebrød en hver kirke giver dets medarbejdere. Nu vil man forsøge at flytte fokus, så det bliver på det daglige arbejde i menighederne.
Der har været seminar for kirkens ledere, høj som lav og der er mødt rigtigt mange op. Desværre flest fra den ene af synoderne. Det er seminarets sidste dag og der skal være fest om aftenen. Jens er sød at invitere mig med.
Det er en stemningsfuld aften. Der bliver holdt taler, spillet musik og sunget. På et tidspunkt skal vi hver have et stearinlys, som vi andægtigt får tændt og skal placere på kanten af nogle borde, der er stillet i form som et kors. Det mislykkes desværre lidt at få lysene til at nå hele vejen rundt. Men for ikke at ende med et T (se wikibooks) i stedet for et kors, flytter nogle snarrådige festdeltagere lidt rundt på lysene.
Jeg taler med Kamini som er en af de toneangivende i den synode der er mødt flest frem fra. Pludselig stopper han op midt i en sætning og kigger forbi mig. Den mand som lige er dukket op og som Kamini kigger på er Komol. Komol er leder af den anden Synode fortæller Jens mig senere. Komol er med til resten af festen, man fornemmer lidt anspændthed, men som Jens siger: ”Det er dejligt at han er kommet i aften”, ”han deltog i et tidligere seminar”.
 Pofolla som er Kamins lillebror er også med, Jeg taler lidt med ham ved festen og tror først at han er Kamins søn. Han ser meget yngre ud end sin bror.

Jens (tv) og Speratos (th)
i sofaen hvor vi talte med Kamin.
Næste dag kommer Kamin ned på gæstehuset for at tale med Jens. Kamin er en hyggelig og smilende mand, som jeg kan forstå, har lavet et kæmpe arbejde for BLC. Han fortæller at han nu kun arbejder på halv kraft, fordi han har haft en alvorlig nyreinfektion. Lægen havde sagt til ham at han ikke havde en chance, med mindre han fik en ny nyre. Han var begyndt at sælge sit jordiske gods for at skaffe penge til operationen. Jens afbryder hans fortælling: ” Ja, jeg sagde til dig at det skulle du ikke gøre for så havde din familie ikke noget at leve af når du døde.” Kamin fortæller videre at han bad til Gud om han ville fortælle ham hvad han skulle gøre. Men så skete der et mirakel. Kamin blev pludselig rask. Han stråler som solen medens han fortæller det. Det næste han fortæller får mig til at stivne og jeg kan mærke mit smil forsvinde. ”Nu ser alle mennesker op til mig, selv muslimerne og hinduerne. Jeg må være en mand Gud elsker meget højt siden han lader sådan et mirakel ske”. Hmm tænker jeg, det var så der kæden hoppede af for mit vedkommende. Hvad så med alle dem der ikke bliver raske, elsker Gud ikke dem lige så højt? Men jeg holder min mund og vi taler videre om andre ting. En ting er sikkert Kamin vil alt det bedste for sin menighed og han ønsker også at kirkestriden må få ende.
Det er altid farligt når hovedfokus bliver organisationen i stedet for visionen, det kender jeg selv kun alt for godt fra min tidligere arbejdsplads UCC.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar