Nyhedsbrev

lørdag den 25. februar 2012

Jeg elsker overraskelser.

Dijen vil vise mig, hvad han har forberedt til 5. klasse i engelsk. Det er egentligt Arun der underviser i engelsk i de store klasser, men han har sammen med tre af de andre lærer haft fri de sidste dage, så de kunne søge jobs i folkeskolen. Man får mere end det dobbelte i løn i folkeskolen i forhold til på en privatskole som her, men der er også mange ansøgere.  Altså Dijen, som ikke er en ørn til engelsk, vikariere for engelsklæreren og har alligevel mod på at lave CL øvelsen Find the Fiction. Det var den øvelse der gik grumme galt i min tidligere historie.  
Skal vi lege, spørger Dijen eleverne, efter den obligatoriske ”Good morning teacher”, ”Good morning students, please sit down”. Den danske rationalitet snyder mig. Jeg tænker straks at det er lidt for lige på og hårdt at begynde med CL strukturen. Det er imidlertid slet ikke det Dijen har gang i. Han kalder seks elever op til tavlen, giver dem skilt om halsen og nu skal de spille engelskteksten som rollespil. Ok, surprise, men Dijen er en ener, der gør tingene på sin egen måde, det kommer der rigtigt meget godt ud af. Det han laver er også helt i overensstemmelse med en anbefaling af rollespil, fra Kagans bog, så super. Eleverne nyder det lille rollespil som kun tager nogle få minutter. Nu gennemgår Dijen teksten på den mere traditionelle Bangla måde, og jeg når lige at tænke at det sikkert ikke bliver til Find the Fiction alligevel. Men så deler Dijen sedler ud hvor eleverne skal skrive tre udsagn, to fra teksten og et de selv finder på, som ikke passer med teksten. Det går nogenlunde. Taget i betragtning at det er en af de første gange eleverne laver den, fristes jeg næsten til at sige at det går godt. Det går bedre end da jeg forsøgte at få lærerne til at lave det første gang. Der er småproblemer, det største er timingen, der er for lidt tid til at gøre øvelsen færdig. Men da vi går ud, bliver vi enige om at Dijen vil prøve at få Arun til at lave øvelsen færdig med eleverne i næste engelsktime.

I næste time vil Dijen gerne have mig med til matematik i 6. klasse. Langt hen ad vejen er det traditionel Bangla matematikundervisning, men de sidste ti minutter laver Dijen lige en Round Robin struktur. Hvor eleverne i grupperne gennemgår og forklarer for hinanden hvad de har lært. Da vi går ud fra timen siger Dijen: ”Jeg syntes ikke at Find the Fiction var god til det vi lavede, så jeg tog en anden.

Men kæben hængende på brystkassen af forbløffelse sætter jeg mig ind på lærerværelset for at nedfælde denne lille solstrålehistorie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar