Nyhedsbrev

torsdag den 12. april 2012

Sparekasse for fattigmand

Muhammad Yunus
Danmissions samarbejdspartner SUPOTH har et micro finance program. På mange måder minder det om andelssparrekasserne vi en gang havde mange af her hjemme. Lokale sparegrupper skyder et lille beløb i en sparekasse og kan senere låne til projekter mod en beskeden rente. Renterne går tilbage i sparekassen og der bliver flere penge man kan låne. Grameen Bank er et nobelpris vindende Bank initiativ der har skaffet lånemulighed til fattige der ikke kan stille sikkerhed og der er Grameen Bank i mange u-lande. Der er også en Grameen Bank i Saraswatipur. Grameen blev stiftet i Bangladesh af Nobelprisvinderen i økonomi Muhammad Yunus
SUPOTH Finance Manager Binoy Roy
Jeg er på besøg hos en af lærerne Anna. Hun har inviteret på middagsmad for at sige pænt farvel til mig inden jeg rejser tilbage til Danmark. Anna får en bog af mig i afskedsgave, jeg har været rigtigt glad for Anna, hun har det sødeste væsen og er smadder god med børn. Selv har hun to mindre børn, de små slås i et hjørne af gårdspladsen som er det centrale sted i de fleste husholdninger her. Jeg bliver budt ind i soveværelset som sædvanligt, men her i Annas soveværelse er der et spisebord og det er veloplyst med energi fra et solepanel, hvilket vidner om en vis velstand. Det er Anna der har inviteret og hende jeg kender, men som det er sædvane her bliver jeg bænket med mændene og Anna ser jeg ikke meget til fra nu af. Annas mand hedder Binoy Roy. Binoy er finance manager i SUPOTH. Han fortæller mig om hans arbejde og siger at sparekasserne giver mange mennesker rigtigt gode muligheder for at skabe sig en bedre tilværelse. Jeg spørger hvordan deres lånesystem adskiller sig sig fra Grameen Bank. Jeg kender bankdirektøren i Grameen Bank fra min stam café i Saraswatipur. Han er en flink mand, som flere gange har inviteret mig ud at besøge deres bank. Jeg ved at det er dyrt at låne i Grameen, så jeg bliver ikke så overrasket da Binoy siger: ”Man kan slet ikke sammenligne Grameen og SUPOTHs lånekasser. Vores lånekasser er baseret på en gruppe mennesker der laver en bestyrelse og køre kassen helt selvstændigt. SUPOTH giver kun rådgivning og lidt startkapital. Grameen er business, de tager 3% i rente om måneden og pengene går ikke tilbage I en fælles kasse. Vores lånekasser tager højest 6% om året I rente. Grameen låner ud til hvad som helst. For eksempel har Mutilal lige lånt fra Grameen for at betale hospitalsregningen for sin niece. Vores sparekasser låner kun ud til projekter med en buisiness plan der sikre at man kan tjene penge og betale renterne samtidig.
Grammen Bank I udkanten af Saraswatipur

Efter middagen beslutter jeg at tage bankdirektøren fra Grameen på ordet og lejer en ladcykel for at køre ud til Grameen Bank. Desværre er bankdirektøren stadigvæk til frokost kl. 16:15, så jeg får mig kun en snak med bankassistenten, men han kan kun bekræfte det Binoy lige har fortalt mig.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar