Cooperative Learning – It works. (I hope)
Jeg har nu undervist 4
dage, og jeg har sandt at sige været meget i tvivl om hvor meget der var blevet
forstået. Kooperative Learning er en række meget strukturerede
gruppearbejdsmetoder. Jeg underviser efter devisen Learning by dooing. Her
nytter lange foredrag intet. Men forsøgene med at lave strukturerne fra CL., er
lidt kaotiske og der er mange misforståelser. Jeg prøver at lave opgaver med et
pædagogisk / didaktisk sigte, som mine kursister så løser i CL. gruppearbejde. Jeg har opserveret den daglige undervisning og
tager en gang imellem også udgangspunkt i noget jeg har observeret, som jeg så
foreslår en CL struktur til.
Det er morgen på fjerde dagen for mit forsøg på at lære ti
lærere Cooperative Learning. Egentligt startede vi med at være otte, men hver
dag er der dukket en ny op, som også somme tider underviser, og derfor også
skal være med. Igen i dag er jeg gået over
for at observere undervisningen. Til min store overraskelse er møblerne i alle
klasseværelserne rokeret rundt. Jeg har overhovedet ikke nævnt endnu at det
kunne være smart. Men nu uden videre er traditionelle U-lands skolebænke og
borde interimistisk rykket sammen, så der er fire gruppeborde, med plads til
6-7 elever ved hvert. Wow.. tænker jeg. det var aldrig sket i Lesotho, hvor jeg
også har arbejdet. Men min forbløffelse
stopper ikke her. Efter 10 minutters lære til elev undervisning, beordre
Læreren Arun børnene til at lave en struktur der heder Rally Robin om den parentesregning
han lige har præsenteret. Rally Robin er en af de enkleste strukturer, hvor
eleverne bare skiftevis forklarer hinanden en problemstilling. Eleverne er
tydeligvis lige så forbløffede som jeg. De kigger undrende på Arun, medens han
forklarer at de skal snakke sammen i timen. Hvad der i går var strengt forbudt,
er i dag den påbudte måde. Det går trægt for Arun at få dem i gang, så jeg
hjælper ved at sætte en pige, som jeg ved, er god til engelsk, i gang i en af
grupperne. Pludseligt sidder de elever der har forstået matematikken og
forklarer det til dem der ikke forstod. Det foregår i ro og orden, ingen
pjatter, og alle er med. De
efterfølgende timer kan jeg se at de andre lærere også forsøger, men det falder
desværre ikke helt så heldigt ud som i Aruns time.
Så selv om Speratos fra SUPOTH forlod os i dag, så jeg er
uden tolk, er jeg en glad mand med mod på at arbejde videre på lørdag, når
helligdagen (Fredag i et muslimsk land) er ovre.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar