Nyhedsbrev

onsdag den 5. december 2012

På besøg hos en fundamentalist

Zillur Rahman en rig og indflydelsesrig mand i dette område. Jeg mødte Zillur ved flere lejligheder sidst jeg var her og blev flere gange inviteret hjem til ham. Det lykkedes først denne gang at komme på besøg og det var interesant.  Zillur er den lokale leder af det meget fundamentalistiske islamiske parti Bangladesh National Party BNP. Et parti regeringen beskylder for at stå bag mange af urolighederne her i landet og for at have forbindelse til terror.
Vi sidder i Zillur Rahmans yngre brors butik og venter. Vi er: Milon, Sara, Andreas og mig selv. Som så  ofte aner jeg ikke hvorfor vi skal lave dette stop i butikken, for vi var på vej på en ladcykel da vi blev stoppet og bedt ind i butikken. Der ruller en motorcykel op foran butikken, det er Zillur. Aha, jeg skal køre med ham. Vi når der ud længe før de andre og jeg får overstået komplimenterne af hans dejlige hjem og hilst på hans familie. De andre kommer nu på ladcyklen. Vi bliver bedt indenfor og sidder og snakker. Kvinderne kommer også ind for at hilse. Til min forbavselse for Sara lov at sidde i sofaen sammen med mændene. Sara er et åbent og spørgende menneske og der bliver talt naturligt også til hende. Jeg spekulere på hvilke tanker det sætter igang i hos familiens forskellige medlemmer at Sara er så fri og ligeværdig. Der bliver kaldt til bøn fra moskeen. En efter en forlader mændene selskabet, for lidt efter at dukke op igen. Zillur er kun borte ganske kort. Det må have været den korte udgave han tog idag. Efter vi har spist et dejligt måltid, siger Zillur: Karsten nu skal du prædike. Fortæl os om din tro. Jeg siger at jeg tror på den gud Moses fik loven af, lige som de gør. Forskællen er at jeg tror at Jesus er Messias, Guds søn der kom til jorden som menneske og Gud. Jeg tror at Jesus levede som menneske for at vise os vejen til Guds rige og at han døde for at sone vores synder. Efter min lille prædiken siger Zillur lidt undrende: Du kender vores tro. Jeg siger ja, men  jeg vil gerne lære mere. Zillur har ikke internet, så vi udvæksler telefonnumre. Vores besøg ender med en rundvisning på Zilurs ejendom, hvor vi hilser på flere medlemmer af familine og på den lokale Imam. Vi ser ogsaa Moskeen. Ind gennem vinduet får vi lov til at se Zillur illustrere hvordan Imamen leder bønnen. Besøget hos Zillur har taget meget længere tid end jeg regnede med. Jeg er ved at være et par timer forsinket i forhold til et møde med skolens lærere. Det er ret pinligt. Men jeg tror at mit besøg kan være med til at bibeholde den gode relation mellem skolen og områdets muslimer, desuden har det været utroligt spændende. Da vi er hjemme igen skriver jeg en SMS til Zillur og takker ham for en dejlig dag. Der kommer næsten med det samme en SMS tilbage:
Zillur Rahman: KARSTEN, I am very glad to receive your massage.As you are able to know our religion islam.If I get the quran writen in english lateron I shall send you the quran for knowing the sufficient knowledge of islam and the duties of the muslims to owr creatar "ALLAH". Thank you...ZILLUR.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar