Nyhedsbrev

onsdag den 5. december 2012

Det forbudte ægteskab.



Det er ofte forbundet med store problemer når unge forælsker sig på tværs af religion i Bangladesh. Et ægteskab mellem to af forskellig religion medfører ofte at kvinden udstødes af sin familie. Det ænder også i familiefeider og mord fra tid til anden.











Raton min ven som har en lille butik på markedet i Saraswatipur giver mig et kæmpe knus da vi mødes igen.”Jeg troede ikke du ville komme igen i vores Bangladesh” er det første han siger til mig med tårer i øjnene. Jeg siger at det troede jeg egentligt heller ikke selv, men at det er dejligt at være tilbage. ”Til lykke med at du skal giftes” siger jeg. 

Det er et stort øjeblik og man kan godt forstå at en ung pige må knibe en tåre.
Baby bliver døbt.
”Du skal komme til mit forlovelsesgilde på søndag” Det tilbud er jeg desværre nød til at takke nej til. Jeg har arrangeret at eksamen i Cooperative Learning med lærerne starter på søndag. Ratons kæreste Baby er hindu så hun skal døbes på søndag inden de skal forloves. Jeg spørger Raton om der er nogen der har et kamera, så der kan blive taget nogle billeder. ”Nej” siger han og jeg kan se på han at det er han ked af. ”Du kan låne mit” siger jeg. ”Vil du ikke tage nogle billeder som jeg kan se, så er det lidt som om jeg har været med” siger jeg.  ”Jeg hører at din kæreste er hindu” siger jeg og kigger spørgende på Raton. ”Det er ikke noget problem” forsikre han mig. ”Hendes forældre har accepteret at hun bliver døbt.” Millon den lokale læmandspræst har fortalt mig at Baby kommer fra en by med mange kristne. Hendes forældre er sansynligvis nogle af de mange ”Skabs kristne” som der er en del af her. Det er mest hinduer der kommer til Gudstjenester uden at være blevet døbt. 
Jeg håber at Raton og Baby må blive lykkelige sammen. Det lyder som om det interreligiøse er blevet overvejet, men det kan godt blive lidt en udfordring alligevel.

Der Lyses for de forlovede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar